POSTUP 03     damaškové "PEŘÍČKO"             ZPĚT

 

 

Tenhle damašek jsem odkoukal z fotky umístěné na www.knife.cz.

Kdo je původním autorem, čí je to původní nápad nevím, snad autorovi příliš nevadí,

že jsem mu vzor "oprásknul". Každopádně když jsem ho poprve uviděl, vyrazilo

mi to dech a okamžitě jsem začal vymýšlet, jak je to udělané. Vzhledem k množství

různých vzorů, co jsem kdy udělal mi to ale moc práce nedalo a dost rychle mi svitlo.

Věděl, nebo tušil jsem jak, a hned jsem to musel jít zkusit!

Podělím se tedy s Vámi, už jsem to tolika lidem maloval a vysvětloval, tolik lidí

to dodneška nechápe :-), pokusím se tedy o srozumitelný nákres a popis.

Nebude to fotoseríál, pokusím se to všechno udělat na počítači.

 

 

 

 

Tohle je nožík, kde je peříčko hodně "klasické"

 

 

 

Takže začneme, nachystáme si paket ze dvou kontrastních ocelí,

raději větší, než menší, protože než se dostaneme na konec, moc nám toho 

nezbude :-).  Do tohoto vzoru bych se být Vámi rozhodně pouštěl

pouze za předpokladu, že už máte slušně zvládnuté kovářské svařování

a praxí vypěstován alespoň minimální cit pro damašek - co si můžete dovolit

a co už je moc. Bez bucharu bych se na to taky vybodnul, protože vytahování

a překládání je tu až dost.

 

Návod je koncipován pro ty, co mají alespoň základní vědomosti.

Nebudu zde pořád psát, okartáčuje, posypeme boraxem atd. 

 

 

Začneme třeba s 10ti vrstvami, spojíme

 

 

Vytáhneme, přeložíme na třikrát ...

 

 

... a spojíme.

 

 

Překoveme na výšku ( na kant )

 

 

Takhle to zhruba vypadá, vrstvy se různě pozprohýbají.

Vytáhneme si delší plocháček a nařežeme, naohýbáme,

pospojujeme. Dobré je alespoň na 20x.

Vykoveme si hranolek, nebo širší plocháč.

 

 

Detail z čela.

 

 

Rozřežeme na pět stejných špalíků, obrousíme styčné

plochy a přivaříme k sobě na vysoko (jen přibodneme),

tyčku si přivaříme z boku.

 

 

Pečlivě spojíme, tohle je dost blbá práce, je to vysoké, úzké atd.

Někdy se to začne rozjíždět a bortit a je to celé v prdelíííí :-),

blbě se to zachraňuje, ale nějak se to dopytlíkovat ještě dá.

 

 

Výsledný hranolek zhruba takovéhoto tvaru.

Odbrousíme pečlivě všechny sváry - můžete kontrolovat

ponořením do chloridu, nebo jiného leptadla.

 

 

Uděláme si malý zářez flexou na prostředku a za vysokých 

teplot rozseknete TUPÝM sekáčem skoro až dolů ( NA NĚKOLIKRÁT ).

Tohle je nejlepší držet v kleštích a někdo ať rozsekává,

tohle se jen dvěma rukama dělá opravdu blbě.

 

 

Výsledek vypadá nějak takto. Tady se ukáže, jak dobře jste

spojovali kostky k sobě, rádo se to natrhává a pak to bývá prostě

celé v prdelííííí :-)

Tohle už se dopytlíkovává hodně špatně.

Většinou se to nějak zmlátí dohromady, párkrát přehne a je z toho

 "zajímavý damašek" ale nikoliv "peříčko"...

 

 

Tady je takový hrubý detail, jak zhruba vedou vrstvy.

 

 

Další blbá fáze, sklepnout k sobě, zase to můžete celé roztrhat.

Postupujte odzadu - od tyčky, za vysokých teplot, velmi opatrně,

na několikrát...

To samé v prdelíííí :-), jako při rozsekávání .....

 

 

Spojte.

Tahle fáze se mi už několikrát nepodařila, (už po několikáté

v prdelííí :-)), ve výsledku jsem měl třeba část nespojenou,

což nechápu, protože běžně spojuji několik prutů nad sebe.

Chce to prostě pečlivě a pomalu, soustředit se.

 

 

Vykovejte plocháč na kudlu.

Nechejte si vše silnější a radši odbrušujte z boků.

Může se stát, že tam budou zakované různé neplechy a prasklinky,

které nevedou dovnitř, ale jsou jen na povrchu.

Dostanete se tak do čistého, zdravého materiálu.

 

Přiohněte si třeba špici, nebo nechte středový hrot, jak je libo.

Pokud jste postupovali dostatečně opatrně a dali jste do toho celý

svůj kovářský um - potom HURÁ!!!

ZDRAVÉ PEŘÍČKO JE NA SVĚTĚ !!!